Skąd czerpiemy wiedzę o chińskim futbolu?

Nie jest łatwo być fanem Chinese Super League poza Chinami. W Polsce obecnie żadna telewizja nie transmituje meczów tej ligi, z kolei brak oficjalnej aktywności chińskich klubów na zachodnich portalach internetowych utrudnia zdobywanie informacji, oglądanie powtórek, zdjęć itp. Jak zatem być „na czasie” z tymi rozgrywkami?

Jako portal, który dostarcza codziennych informacji na temat piłki nożnej w Państwie Środka, bardzo ważny jest dla nas dostęp do źródeł związanych z tym tematem. Jak napisaliśmy we wstępie, chińskie kluby nie mają kont na zachodnich portalach społecznościowych. Dlaczego? Oficjalnie Chińczycy mogą używać jedynie portali i stron internetowych, które są dostępne w ich kraju. Zablokowane są wszystkie zachodnie social media, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, YouTube itp. Czy to znaczy, że mieszkańcy Chin nie znają portali społecznościowych? Oczywiście, że nie. Chińczycy mają swoje odpowiedniki, które funkcjonują bardzo podobnie jak na Zachodzie.

Weibo

Jest to portal, z którego korzystamy najczęściej. Jeśli porównać to do naszych social medów, jest to połączenie Facebooka i Twittera. Tutaj można znaleźć praktycznie wszystko. Każdy klub piłkarski prowadzi tutaj swoje oficjalne konto, gdzie codziennie wrzuca newsy, zdjęcia, filmiki, grafiki przedmeczowe czy składy. Bardzo łatwo jest tu znaleźć także piłkarzy z Chin, zawodników z zagranicy grających w CSL, ale również gwiazdy grające w Europie. Wielu z nich publikuje tutaj posty z tłumaczeniem na język chiński (oczywiście nie osobiście, tylko za pośrednictwem osób wynajętych do prowadzenia ich kont).

Dongqiudi

Największy chiński portal o tematyce piłkarskiej. Można tu znaleźć bardzo dużą liczbę newsów nie tylko na temat ligi chińskiej, ale całego futbolowego świata. Pojawiają się tutaj newsy, plotki transferowe, opinie, wywiady, skróty meczów itp. My również mieliśmy już swoje pięć minut na Dongqiudi. W tym roku obydwaj udzieliliśmy wywiadów opisując Chińczykom nasze zainteresowanie CSL. Dostaliśmy wiele pozytywnych komentarzy, zgłosiło się do nas także prywatnie kilku dziennikarzy i fanów z Państwa Środka.

Sina Sports

Informacyjny portal o tematyce sportowej. Wiadomości z wielu dyscyplin, w tym z piłki nożnej. Podobnie jak na Dongqiudi, tutaj również można znaleźć wiele newsów, opinii, wywiadów oraz skrótów. Konto na Sina Sports jest połączone z kontem na Weibo. Na tej stronie doskonale widać, jaka jest najpopularniejsza dyscyplina sportowa w Chinach – jest nią oczywiście koszykówka.

Wechat

Jest to podstawowy komunikator używany przez Chińczyków. Ułatwia prywatne kontakty z osobami, które przebywają w Chinach, którzy nie korzystają z VPN. W ten sposób jesteśmy w stanie komunikować się chociażby z Adrianem Mierzejewskim czy Markiem Kujachem, a także z innymi piłkarzami czy członkami sztabów szkoleniowych chińskich klubów. Aby założyć konto na Wechacie, trzeba poprosić o pomoc kogoś, kto posiada takowe konto od przynajmniej pół roku.

Twitter

Oczywiście są też zachodnie portale, gdzie można znaleźć informacje na temat chińskiej piłki. Na Twitterze działa wielu zagranicznych dziennikarzy związanych z Chinami, którzy podają newsy na temat CSL. Część z nich mieszka na stałe w Państwie Środka, inni piszą ze swoich własnych krajów. Jest to również bardzo przydatne źródło wiedzy.

Trzeba jednak podkreślić, że obecność w Chinach nie jest równoznaczna z brakiem dostępu do zachodnich portali i stron internetowych. Jesteśmy w kontakcie zarówno z Chińczykami, jak i obcokrajowcami, którzy dość swobodnie korzystają czy to z Twittera, czy to z Instagrama. Jest do tego potrzebny VPN. W każdym razie różnica w dostępności do newsów z Chinese Super League w chińskim Internecie i na zachodnich portalach portalach jest duża, dlatego staramy się jak najczęściej powoływać się na źródła z pierwszej ręki prosto z Państwa Środka.